Wij overtreffen de vraag!

Please don't waste this crisis

Door: Gert van Leeuwen, zelfstandig adviseur in de zorg, veelal met een vertrekpunt vanuit data analyse

“Never waste a good crisis”, is een bekende uitspraak van Winston Churchill. De Britse staatsman gaf hiermee aan, dat de Verenigde Naties haar bestaan te danken had aan een zware periode, die aan de oprichting van het orgaan vooraf ging. Zonder de tweede wereldoorlog was het instituut er nooit geweest, aldus de Britse premier.

Het voordeel van een crisis is dat we gedwongen worden vindingrijk te zijn en we vaak mogelijkheden zien die we anders laten liggen. In tijden van voorbije oorlogen was dat vaak technologische vooruitgang. In deze Corona-crisistijd kan data een instrument zijn om die nieuwe kansen te zien en te pakken. Ook in de zorg.

Denk buiten de bestaande kaders

Zo laat het landelijke arbeidsprogramma in de zorg zien dat de exodus van medewerkers een nog groter probleem vormt en blijft vormen voor de sector dan de aanwas van nieuw personeel. Is er vanuit de beschikbare data een nieuwe denkrichting te ontdekken die kan bijdragen aan een oplossing? Het vraagt (als altijd) om buiten de bestaande kaders te kunnen denken. Maar data kan de vernieuwers hierbij ondersteunen.

Data-analyse

Tijdens een opdracht bij een grote VGZ instelling deed zorgadviseur Gert van Leeuwen samen met Microsoft een hoog over data-analyse op basis van LinkedIn gegevens van medewerkers die in de zorg werken. Hieruit bleek dat een groot deel geen zorgopleiding hadden genoten maar, en dat was best verrassend, een opleiding in de LinkedIn categorie “Art & Design”. Ook bleek dat deze groep zorgmedewerkers langer in de zorg werkzaam bleef, met name op de afdelingen met zogeheten “zware cliënten”. Dit is een belangrijk gegeven gezien het feit dat ook bij deze instelling met name de achterdeur (het verloop) wagenwijd open stond en het verzuimpercentage hoog. Er was alles aan gelegen om de reeds werkzame medewerkers te behouden en om nieuwe medewerkers langer aan zich te binden.  

Nieuwe wervingskanalen

Een dergelijke analyse is een goede eerste stap. Maar daar houdt het niet op. Het is interessant om te kijken of er uit de data ook andere relevante variabelen te ontdekken zijn die gerelateerd kunnen worden aan bijvoorbeeld stressbestendigheid, waarmee het verzuimpercentage verlaagd kan worden. Niet met de bedoeling om op voorhand te selecteren, maar om ervan te leren. De organisatie kan inventariseren wat die kenmerken zijn van medewerkers die stressbestendiger zijn. Dat kan een persoonlijke eigenschap zijn, maar ook een omgevingsfactor, zoals mantelzorg of groepsdruk. Persoonlijke eigenschappen zijn niet op korte termijn te veranderen, maar omgevingsfactoren zijn sneller aan te pakken met een sneller resultaat. Op deze manier geeft data de instelling richting in het aanboren van nieuwe wervingskanalen en ook hoe om te gaan met hoge verzuimpercentage.

Blessing in disquise

In de huidige crisis die van de zorg vraagt om creatief te zijn zullen mensen gaan bewegen in hun werk en dat kan individueel een hard gelach zijn. Echter op macroniveau kan deze crisis voor de werkgelegenheid en de werkdruk in de zorg op de lange termijn een blessing in disguise zijn, mits we de kansen grijpen.

Spijtenburg is vanuit haar betrokkenheid in het brede publieke domein zeer bekend met de inzet van generieke profielen en van kansen van kandidaten die 'net buiten het geijkte profiel vallen' maar toch kunnen passen. Wij denken mee in die kansen, met kandidaten, maar ook met opdrachtgevers. Data kan daarbij zeker helpen. Een gesprek ook. Dus aarzel niet. En bel ons. 

Reageer

Auteur
Gert van Leeuwen
Publicatiedatum
9-10-2020 13:10

Het laatste nieuws

Het voordeel van een crisis is dat we gedwongen worden vindingrijk te zijn en we vaak mogelijkheden zien die we anders laten liggen.
Lees meer
De zorg is een van die sectoren die momenteel nog wel volop mensen werft. Welke strategie wordt daarbij zoal ingezet? Inge Beckers (adviseur HR-communicatie, gespecialiseerd in branding en engagement) gaf op 31 augustus jl. als gastredacteur van de site werf-en.nl een kijkje in de keuken. In dit artikel reageer ik vanuit onze rol op haar artikel.
Lees meer
Blijf jij op de hoogte?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niks binnen éen van onze branches!

Cookie policy

Omdat we je een prettige gebruikerservaring willen bieden, maken wij gebruik van cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk, andere helpen ons de website te verbeteren en jou te voorzien van nieuws en vacatures afgestemd op jouw interesses. Wanneer je op ‘accepteren’ klikt, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies. Meer informatie hierover vind je in ons privacy statement.
Meer weten?