Wij overtreffen de vraag!

Onderwijs is topsport

Onlangs was ik te gast op het jaarlijkse sportgala van de gemeente Haarlem in samenwerking met Sportsupport Haarlem. Dit is een gala dat georganiseerd wordt om aandacht te besteden aan topsportprestaties in de gemeente Haarlem. De sportman/vrouw wordt gekozen, het sporttalent, het sportteam, de sportvrijwilliger en sportcoach van het jaar. Een bijeenkomst waar ik namens mijn badmintonclub BC Duinwijck bij aanwezig mocht zijn. Het eerste team van deze club speelt in de eredivisie van Nederland. Dit team had voor het tweede opeenvolgende jaar de landstitel binnen gesleept. Het team was genomineerd voor sportploeg van het jaar. Zelf had ik als coach van dit team de nominatie voor sportcoach van het jaar gekregen. Een grote eer om deze beide nominaties te krijgen. Het is ons in 2018 gelukt om sportploeg van het jaar te worden. Stiekem hoop je dan op misschien wel weer.

Waardering

Helaas, we zijn niet verkozen tot sportploeg van het jaar 2019. Ook de titel van sportcoach van het jaar ging aan mij voorbij. Daar gaat het mij in deze column ook zeker niet om. Ik wil mij in dit stuk met name richten op de waardering die deze nominatie geeft. Het genomineerd zijn, weten dat de gemeente Haarlem de prestaties van jouw club ziet. Daar ligt voor mij de essentie. Gezien worden, de waardering uitspreken voor de topsporters, hun clubs en hun prestaties. Maar juist ook de waardering voor de vrijwilligers en alle anderen die het mogelijk maken om te komen tot topprestaties. Dat geeft energie en inspiratie!

Het bruggetje dat ik wil slaan is de link naar het onderwijs. Deze sector staat al een tijdlang onder druk. Het negatieve imago, het tekort aan leerkrachten en het constante gesprek over de daling van de kwaliteit van het onderwijs. Er worden zoals het lijkt geen topprestaties geleverd en de waardering blijft achter.

Topsportcoach

De leerkracht is in mijn ogen de topsportcoach in het onderwijs. De leerlingen zijn hierin de topsporters. Iedere leerling op zijn of haar niveau uiteraard. De leerkracht begeleidt de leerling naar zijn of haar topprestatie toe. Daarin is het team eromheen van wezenlijk belang om die prestatie te behalen. Dit team bestaat uit de ouders, andere leerkrachten/specialisten in het team, de directie, het schoolbestuur, het samenwerkingsverband, de naschoolse opvang, de sportvereniging, eventuele andere hulpinstanties, enz. Het zijn allemaal geledingen die uiteindelijk moeten bijdragen aan de topsportprestatie van de leerling. Dat vraagt focus, een duidelijke doelstelling, reflectie, samenwerking en aanpassingsvermogen aan de steeds veranderende context van het onderwijs en de leerling. Het supporten, waarderen en toejuichen is hierin van hele grote waarde voor de spelers en hun sportcoach.

Fit en vitaal!

Onderwijs verzorgen is topsport! Dat vraagt fitte en vitale leerkrachten. Deze leerkrachten hebben waardering nodig, kritische feedback en zelfreflectie om scherp te zijn/blijven. Geef ze de ruimte om hun leerlingen beter te laten leren. Laat ze dit doen met evidence based methodieken en vanuit professionaliteit. Door de negatieve afleiding die er momenteel is binnen het onderwijs, wordt het behalen van topprestaties steeds lastiger. Die tendens kunnen we doorbreken. Laten we met elkaar de handen ineen slaan, leren van en met elkaar en hier waardering voor uitspreken. Dit om te komen tot een top onderwijsland!

Reacties (2)

Astrid 19-12-2019 17:28
Mooie inspirerende blog Stan, dankjewel. Op weg naar de gouden plak gaan we zeker ook de 'small victories' vieren.
Ruud Blaas 14-12-2019 12:24
Helemaal eens met je stelling en betoog. Onderwijs verzorgen is topsport. En... bovenal, het is fantastische topsport! Vanuit O2A5 willen wij laten zien hoe mooi dit beroep/deze topsport is. Wil je eens meekijken? Dan ben je van harte welkom op een van onze scholen. Wie durft deze fantastische topsport aan, jij toch? Dank je wel Stan voor alle mooie en scherpe blogs.

Reageer

Stan Put
Auteur
Stan Put
Publicatiedatum
13-12-2019 13:28

Het laatste nieuws

In 2014 ben ik, Desiree Daems, gestart met de verkorte HBO-V opleiding. Dit nadat ik een half jaartje als MBO verpleegkundige gewerkt heb op mijn laatste stageplaats, de PAAZ van het Amphia ziekenhuis in Breda. Tijdens de HBO-V opleiding heb ik op verschillende werkplekken in de specialistische GGZ gewerkt. Dit waren zowel klinische als ambulante werkplekken. Na een aantal jaar als HBO verpleegkundige bij het IHT (Intensive Home Treatment) gewerkt te hebben, wilde ik graag weer de schoolbanken in. Dit omdat ik merkte dat mijn ervaring toenam, ik me zekerder voelde in mijn verpleegkundig handelen en dacht; ik wil mijn taken gaan uitbreiden. Op termijn lijkt het me leuk om les te gaan geven, dit zou intern binnen de organisatie kunnen zijn of bijvoorbeeld op een hogeschool. Een masteropleiding is hiervoor een vereiste en dat maakte de keuze makkelijk voor mij; solliciteren voor een opleidingsplek verpleegkundig specialist GGZ (VS-GGZ).
Lees meer
De verkiezingen staan voor de deur. Recent heeft D66 breed in de media hun onderwijsvisie geventileerd. In tal van media kon je kennis nemen van hun ideeën, waarin men pleit voor betere onderwijskansen voor elke leerling, waarin ‘fundamenteel andere keuzes moeten worden gemaakt’. Een goed initiatief?!
Lees meer
Blijf jij op de hoogte?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niks binnen éen van onze branches!

Cookie policy

Omdat we je een prettige gebruikerservaring willen bieden, maken wij gebruik van cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk, andere helpen ons de website te verbeteren en jou te voorzien van nieuws en vacatures afgestemd op jouw interesses. Wanneer je op ‘accepteren’ klikt, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies. Meer informatie hierover vind je in ons privacy statement.
Meer weten?