Wij overtreffen de vraag!

Professionalisering van schoolleiders

Schoolleiders spelen een cruciale rol bij de ontwikkeling van de schoolorganisatie, de onderwijsgevenden en de leerlingen. Des te belangrijker is het daarom dat zij de mogelijkheid krijgen zich te blijven professionaliseren. In opdracht van de VO-academie en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek is dan ook een studie verricht naar de effecten van leren op schoolleiders.

In zijn algemeenheid kunnen we concluderen dat professionalisering van schoolleiders veel effect heeft op zowel de schoolleider als individu als op de schoolorganisatie in zijn geheel.

Het onderzoek toont niet alleen de effectiviteit van professionalisering aan, maar laat ook zien dat er onder schoolleiders behoefte is aan informeel leren. Activiteiten zoals netwerken, studiegroepen, onderzoeksactiviteiten en mentoring versterken o.a. het onderwijskundig leiderschap. Tevens zorgen deze informele leeractiviteiten voor een toename van het ontwikkelingsgericht handelen, zowel op leerling niveau als op het niveau van de school als geheel.

Kortdurende, formele leeractiviteiten daarentegen blijken minder effectief. Denk hierbij aan seminars, cursussen, trainingen, conferenties en schoolbezoeken. Dit wil echter niet zeggen dat dergelijke activiteiten niet van belang zijn. Ook deze vorm van leren draagt bij aan de professionalisering van schoolleiders. Dit komt met name door het feit dat de theorie en op onderzoek gebaseerde nieuwe kennis bij formeel leren een grotere rol spelen dan bij informeel leren.

Aanbeveling van Spijtenburg

Gezien de gunstige effecten is het zaak om te bespreken hoe de formele en ook de informele leeractiviteiten een actieve en doorlopende rol kunnen spelen in de loopbaan van schoolleiders.

Bron: Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek

Reageer

Anita Rasenberg, Senior Consultant
Auteur
Anita Rasenberg, Senior Consultant
Publicatiedatum
9-10-2017 16:44

Het laatste nieuws

In 2014 ben ik, Desiree Daems, gestart met de verkorte HBO-V opleiding. Dit nadat ik een half jaartje als MBO verpleegkundige gewerkt heb op mijn laatste stageplaats, de PAAZ van het Amphia ziekenhuis in Breda. Tijdens de HBO-V opleiding heb ik op verschillende werkplekken in de specialistische GGZ gewerkt. Dit waren zowel klinische als ambulante werkplekken. Na een aantal jaar als HBO verpleegkundige bij het IHT (Intensive Home Treatment) gewerkt te hebben, wilde ik graag weer de schoolbanken in. Dit omdat ik merkte dat mijn ervaring toenam, ik me zekerder voelde in mijn verpleegkundig handelen en dacht; ik wil mijn taken gaan uitbreiden. Op termijn lijkt het me leuk om les te gaan geven, dit zou intern binnen de organisatie kunnen zijn of bijvoorbeeld op een hogeschool. Een masteropleiding is hiervoor een vereiste en dat maakte de keuze makkelijk voor mij; solliciteren voor een opleidingsplek verpleegkundig specialist GGZ (VS-GGZ).
Lees meer
De verkiezingen staan voor de deur. Recent heeft D66 breed in de media hun onderwijsvisie geventileerd. In tal van media kon je kennis nemen van hun ideeën, waarin men pleit voor betere onderwijskansen voor elke leerling, waarin ‘fundamenteel andere keuzes moeten worden gemaakt’. Een goed initiatief?!
Lees meer
Blijf jij op de hoogte?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niks binnen éen van onze branches!

Cookie policy

Omdat we je een prettige gebruikerservaring willen bieden, maken wij gebruik van cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk, andere helpen ons de website te verbeteren en jou te voorzien van nieuws en vacatures afgestemd op jouw interesses. Wanneer je op ‘accepteren’ klikt, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies. Meer informatie hierover vind je in ons privacy statement.
Meer weten?