De makkelijke weg (deel 3)

Pakweg een jaar geleden schreef mijn collega Carlo Brouwers het artikel 'De makkelijke weg'. Hierin vroeg hij zich openlijk af waarom in het onderwijs bij de werving van nieuwe collega’s toch zo vaak voor ervaring wordt gekozen als harde (leidende) eis. Is het maken van verbinding met de omgeving, dat je kennis hebt van zorg(structuren) en communicatief zeer vaardig moet zijn (denk aan mondige ouders) ook niet van groot belang? Het heeft te maken met het niet blindstaren op die ene eis, er is meer. Stel jezelf in staat om buiten de kaders om te denken.

Ik zou graag willen aanhaken op dit artikel van Carlo, want zeker in deze tijd is het buiten de kaders denken van groot belang. Natuurlijk moeten we mensen omarmen die in onze beroepsgroep, het onderwijs, willen werken. Waarom? Omdat we ze hard nodig hebben. Naast de tekorten op het gebied van leraren merken we nu ook dat directeuren en bestuurders steeds lastiger te vinden zijn. Daarom moeten we anders gaan denken, buiten de kaders, out of the box. Een situatie waar we door de huidige coronacrisis sneller in terecht zijn gekomen, en die van ons eenzelfde aanpak vereist.

Mensen die willen stretchen komen uit hun comfort zone en hebben het vaak lastig, omdat ze afwijken van de gebaande paden, iets nieuws moeten gaan doen. Maar ze groeien en komen tot bloei, omdat ze anders mógen denken en hun inbreng mógen geven. En dat bindt!

In de wereld van de professional in het onderwijs is het soms lastig om een andere inbreng te accepteren, vaak blijven we doen wat we deden. Want waarom iets veranderen dat al goed is? Dan kiezen we voor de makkelijke weg. Maar hoe zinvol kan het zijn om anders denkenden, professionals uit andere sectoren het onderwijs te laten exploreren door andere ideeën en een andere kijk uit hun sector?

Hoe mooi is nu het samenspel tijdens de crisis tussen leraren, ouders, leerlingen en IT leveranciers? We geven 'ineens' (zonder dat we wisten dat we dat konden) online les, we worden inventief in het delen van kennis en ervaringen, we staan klaar voor elkaar, zorgen ervoor dat kinderen die het lastiger hebben toch gebruik kunnen maken van devices in bruikleen. We leren, we doen dingen anders en de tijd zal leren of het er echt slechter door werd. Geef het een kans, maak gebruik van andere inzichten! Waak er echter wel voor dat mensen uit andere sectoren mee kunnen komen.

Binnen Spijtenburg dragen we daar zorg voor, begeleiden we onze toekomstige directeuren en bestuurders op de weg die ze zullen doorlopen in het onderwijs. Dit doen we door ze waar nodig on the job te begeleiden en een vraagbaak voor ze te zijn. We brengen een kruisbestuiving tot stand omdat het handelen vanuit verschillende invalshoeken en vanuit verschillende contexten je rijker maakt. Daar dragen we bij Spijtenburg graag aan bij.

En zeg nu eerlijk: had iemand de huidige coronacrisis aan kunnen zien komen? Nee. We maken er het beste van, met kansen voor iedereen, vanuit verschillende inzichten, expertises en disciplines. Omdat je samen meer bereikt dan alleen.

Reageer

Angelica Bus
Auteur
Angelica Bus
Publicatiedatum
26-3-2020 10:53

Het laatste nieuws

‘Diplomaterreur’ werd het genoemd. En dat is kwalijk ‘want door alleen naar diploma’s te kijken, doen werkgevers zichzelf en potentiële werknemers tekort.’
Lees meer
Doel van het voorstel is om het werken in loondienst in de zorg aantrekkelijker te maken (én daarmee het werken als ZZP-er in de zorg onaantrekkelijker te maken). Dit laatste geeft voor veel ZZP-ers onrust
Lees meer
Gaat AI recruiters vervangen is de vraag? Onwaarschijnlijk. Wel kunnen bureaus met een goede inzet van AI meer gerichte data genereren, kandidaten beoordelen en mogelijk hun kansen vergroten voor zowel de werving zelf als bij het binden van kandidaten
Lees meer
Blijf jij op de hoogte?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niks binnen éen van onze branches!