5 november 2025
Maak kennis met Robert Jan Ekkers – Associate Partner Onderwijs
Met ruim 26 jaar ervaring in het HR (onderwijs) veld en een scherp oog voor mens, organisatie en verbinding, versterkt Robert Jan sinds kort het team van Spijtenburg Onderwijs.
Zijn passie? Mensen en mogelijkheden met elkaar verbinden – van leerkracht tot bestuurder – met aandacht voor kwaliteit, cultuur en toekomstbestendig leiderschap.
"Onderwijs is voor mij de plek waar de toekomst wordt gebouwd. Het verschil ontstaat in de directe ontmoeting, in het klaslokaal, van mens tot mens.''
Lees het volledige interview over zijn visie op leiderschap, samenwerking en de kracht van verbinding in het onderwijs.
Interview met Robert Jan Ekkers – Associate Partner bij Spijtenburg Onderwijs
Per 1 oktober jl. heeft Robert Jan Ekkers een samenwerkingsovereenkomst als Associate Partner bij Spijtenburg getekend. Robert Jan brengt een rijke ervaring mee uit het onderwijsveld – van de operationele schoollaag tot de bestuurstafel. Onze consultant Margot ging voor een nadere kennismaking met Robert Jan in gesprek.
Van harte welkom bij Spijtenburg Robert Jan. Kun je allereerst iets meer over jezelf vertellen?
Ik heb mijn carrière in het teken gezet van één ding: mensen en mogelijkheden met elkaar verbinden. Of het nu gaat om schoonmakers, schoolleiders of bestuurders — ik geloof dat iedereen vanuit zijn eigen drijfveer, talent en levensverhaal een plek verdient waar die tot bloei kan komen. Ik heb in 26 jaar al veel kanten van het werkveld gezien: van HR en arbeidsmarktcommunicatie tot regionale samenwerkingsverbanden en bestuur ondersteuning. Wat mij typeert is dat ik analytisch en empathisch werk combineer met een scherp gevoel voor mens, organisatie en context. Naast mijn werk ben ik vader van drie dochters. Dat houdt me dicht bij de werkelijkheid van het onderwijs, bij wat er écht toe doet.
Welke affiniteit heb je met het onderwijs?
Het onderwijs is voor mij de plek waar toekomst vorm krijgt. Het is een sector waar iedere dag het verschil wordt gemaakt – in het klein, in een lokaal, tussen mens en mens. Ik heb altijd een sterke verbinding gevoeld met die missie. Niet alleen vanuit systeemdenken, maar vanuit de menselijke maat: de leerkracht, de leerling, de leidinggevende die intrinsiek willen groeien. Ik heb in de afgelopen jaren mogen werken aan regionale onderwijsstrategieën, vervangingspools, oriëntatieroutes en programma’s rond duurzame inzetbaarheid en instroom. En steeds opnieuw zie ik hoe cruciaal het is dat we de juiste mensen op de juiste plek krijgen – én behouden.
Je hebt kinderen die nu op het vo zitten en zij zijn redelijk recent van de basisschool af: Welke goede dingen heb je gezien en zie je nu als je naar hun onderwijs kijkt?
Wat me inspireert, is de toewijding van leraren. Er zit bevlogenheid in onderwijsteams.
Ze kennen hun leerlingen, weten wat er speelt, en zijn in staat een veilige leeromgeving te creëren waar fouten maken gewoon mag en hard werken wordt beloond. Dat is goud waard. Wat ik ook mooi vind, is hoe scholen langzaam maar zeker de vertaalslag maken naar maatwerk en passend onderwijs: leerlingen die meer eigenaarschap krijgen, meer ruimte voor talentontwikkeling. Daar ligt wat mij betreft de sleutel voor de toekomst.
Wat is jouw algemene indruk van de stand van het onderwijs op dit moment?
Ik denk dat het onderwijs op een kantelpunt staat. We hebben een generatie leerkrachten/ docenten die met hart en ziel werkt, maar ook een sector die schreeuwt om vernieuwing, samenwerking en ruimte. Er is een structurele mismatch tussen wat we vragen van mensen en wat we ze bieden aan perspectief, opleiding en werkdrukbalans. Toch zie ik veel hoopvolle bewegingen: Onderwijsregio’s die verantwoordelijkheid nemen, besturen die leren samenwerken en professionals die opstaan met nieuwe ideeën. De kunst is nu om die energie duurzaam te verbinden — in plaats van ad hoc te repareren.
Zijn er zaken waarover je zorgen maakt in het onderwijs?
Ja. Mijn grootste zorg is dat we de menselijke kant van het onderwijs verliezen als we te veel in systemen blijven denken. De leerkracht die ’s avonds nog plannen schrijft omdat er geen ruimte is om samen te reflecteren. De bestuurder die verantwoording aflegt in Excel, terwijl het gesprek over visie en vertrouwen nodig is. Daarnaast maak ik me zorgen over de doorstroom van nieuwe professionals. We investeren veel in instroom, maar te weinig in behoud. Talent verdwijnt omdat het niet goed landt of onvoldoende begeleid wordt. Daar ligt echt een sleutelrol voor bestuurders, opleiders én organisaties als Spijtenburg.
Welke toegevoegde waarde heeft Spijtenburg volgens jou voor het onderwijs?
Spijtenburg onderscheidt zich doordat we de mens en het systeem verbinden. We begrijpen governance, beleid en strategische vraagstukken, maar we zien vooral de mens achter de functie. In executive search betekent dat voor mij: niet zoeken naar ‘de beste kandidaat’, maar naar de juiste verbinding — iemand die een organisatie verder brengt in cultuur, koers en samenwerking. Daarnaast vind ik het sterk dat Spijtenburg ruimte biedt aan ondernemerschap. Dat maakt dat we niet alleen bemiddelen, maar ook adviseren, spiegelen en verbinden. We staan midden in het veld.
Kun je iets vertellen over het associate partnerschap (AP)?
Het associate partnerschap is voor mij een ondernemende vorm van samenwerking: zelfstandig, maar in verbondenheid. We brengen onze eigen expertise en netwerk in, maar versterken elkaar in kwaliteit, uitstraling en kennisdeling. Voor mij is dit de ideale balans: ik kan mijn ervaring uit het onderwijsveld en mijn drive voor duurzame verbinding inzetten, terwijl ik samenwerk binnen een professionele context waar kwaliteit, vertrouwen en plezier centraal staan. Dat maakt het partnerschap niet alleen effectief, maar ook persoonlijk waardevol.
Welk doel heb je voor ogen voor jezelf en voor Spijtenburg als je een jaar vooruit kijkt?
Ik wil dat Spijtenburg over een jaar nog steviger gepositioneerd is als dé partner voor leiderschap in het onderwijs – niet alleen in werving, maar ook in strategisch advies, coaching en transitiebegeleiding. Voor mezelf betekent dat dat ik duurzame relaties wil opbouwen met besturen, onderwijsregio’s en professionals die geloven in dezelfde waarden: kwaliteit, verbinding en betekenisvol leiderschap.
Wanneer is jouw rol als AP geslaagd?
Als de mensen met wie ik samenwerk zeggen: ‘Dankzij Robert Jan hebben we niet alleen iemand gevonden, maar ook richting gekregen.’ Mijn rol is geslaagd als mijn bijdrage meerwaarde heeft gehad voor mens én organisatie. Als ik voel dat er iets is gaan stromen — dat er weer geloof, energie en focus is ontstaan. Dat is waar het voor mij om draait: verbinding met impact.