Leiderschap: 'What else is new?'

In het vorige blog is het thema ‘Leiderschap’ en met name het zelfmanagement aan de orde geweest. Als bureau zijn we doorlopend op zoek naar kundige professionals waarbij naast de cognitieve aspecten vooral ook de meer mensgerelateerde ‘skills’ van belang zijn. Natuurlijk zijn IQ en competenties van belang, en branche-ervaring is al eerder tegen het licht gehouden. Echter, de omgeving als ook de materie wordt steeds complexer. Dat vraagt niet om mensen die dat allemaal (denken te) kunnen behappen, maar die dat om zich heen kunnen organiseren in de vorm van een team en of netwerk die hem of haar complementeert. Dat vraagt wel om zelfkennis, kritisch vermogen en een kwetsbare opstelling. Dát zijn eigenschappen van de leiders van morgen.

Overigens zijn niet alle leiders een even goede match met een organisatie met een bepaald vraagstuk. Het gaat ook om timing, de fase waarin een organisatie zich begeeft, aan de stip op de horizon die gesteld is. Er is een groot verschil tussen visionairs, revolutionairs, bouwers, afmakers en beheerders, om maar wat krachttermen te gebruiken (die nooit één op één opgaan).

Nieuw? Zeker niet. Al jaren terug schreef Ralf Knegtmans over de leiders van morgen en wat er van hen gevraagd wordt. Hij somde meerdere eigenschappen op, waarvan ik er hier enkele zal behandelen, gerelateerd aan hoe wij, als Spijtenburg, hier tegenover staan. Het sluit naadloos aan op mijn blog van vorige week. Op nummer ‘1’ staat immers ‘Authenticiteit’ – waarover in het vorige blog geschreven is. Wij besteden hier veel aandacht aan. Onze gesprekken met kandidaten richten we in de regel informeel in: we gaan ‘echt’ in gesprek, willen connectie maken. We willen zoveel mogelijk de echte kandidaat zien, de mens, want je neemt niet alleen je bagage, maar vooral jezelf mee naar een nieuwe organisatie cq opdracht. We hebben daarmee vooral ook hele leuke gesprekken, omdat kandidaten op hun gemak zijn, niet ‘afgerekend’ worden op wat ze wel of niet kunnen, maar ‘gewoon’ zichzelf kunnen zijn. Onze kandidaten, de leiders van morgen, waarderen dat, omdat zij doorgaans beschikken over de moed en het zelfvertrouwen om zich een open houding aan te nemen. Deze eigenschap wordt wel eens versleten voor arrogant, maar is niet te onderschatten: in combinatie met de overige eigenschappen ontstaat er een hefboomeffect en geldt het zelfvertrouwen als accelerator voor de andere eigenschappen die van grote waarde blijken. Deze zijn:

• Passie en intrinsieke motivatie. Dit zijn sterke indicatoren van toekomstig maatschappelijk succes.
• Het vermogen om te leren en de snelheid van leren. Met name het informele leren, en de invloed die leiders uitoefenen op hun leeromgeving.
• Het in staat zijn te simplificeren (tegenover zaken onnodig complex maken)
• Het stellen van ambitieuze, maar realistische doelstellingen. Leiders richten zich veelal op die zaken waar ze zelf invloed op hebben en mijden opdrachten waar de factor toeval een grote rol speelt.
• Het proactief oplossen van problemen. Leiders wachten niet tot ze een opdracht krijgen om er iets aan te doen of een collega het oppakt, ze doen het.

Een aandachtspunt is dat leiders snel verveeld raken. Ze hebben een hekel aan sleur en je raakt ze kwijt als er geen beroep gedaan wordt om op hun tenen te lopen. De oproep is dus: daag ze uit! Wij doen dat in gesprekken, op alle niveaus. Mensen willen gewaardeerd en geprikkeld worden. En leiders zijn net mensen.

What else is new?

Reageer

Carlo Brouwers, Managing Partner
Auteur
Carlo Brouwers, Managing Partner
Publicatiedatum
23-4-2019 15:17

Het laatste nieuws

‘Diplomaterreur’ werd het genoemd. En dat is kwalijk ‘want door alleen naar diploma’s te kijken, doen werkgevers zichzelf en potentiële werknemers tekort.’
Lees meer
Doel van het voorstel is om het werken in loondienst in de zorg aantrekkelijker te maken (én daarmee het werken als ZZP-er in de zorg onaantrekkelijker te maken). Dit laatste geeft voor veel ZZP-ers onrust
Lees meer
Gaat AI recruiters vervangen is de vraag? Onwaarschijnlijk. Wel kunnen bureaus met een goede inzet van AI meer gerichte data genereren, kandidaten beoordelen en mogelijk hun kansen vergroten voor zowel de werving zelf als bij het binden van kandidaten
Lees meer
Blijf jij op de hoogte?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niks binnen éen van onze branches!